13 aandachtspunten voor het voorkomen van diabetes type 2

13 aandachtspunten voor het voorkomen van diabetes type 2

Of eigenlijk moet ik zeggen 13 punten waarmee je mogelijk kunt voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt.

En hier is 13 geen ongeluksgetal!

Of je diabetes type 2 krijgt, is echt geen geval van eigen schuld dikke bult.

Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het krijgen van diabetes type 2. Jij hebt geen invloed op al die factoren.

Maar toch 13 aandachtspunten.

Voor een gezonder leven, waarmee je mogelijk voorkomt dat je diabetes type 2 krijgt.

Waarom? Omdat de complicaties van te hoge bloedsuikerwaardes onder andere blindheid, nierfalen, hartziektes en amputaties verschrikkelijk zijn.

Daarom deel ik die 13 punten die mogelijk voorkomen dat jij diabetes type 2 krijgt.

  1. Stop met het eten gemaakt met pakjes en zakjes

Dat eten bevat durf ik te wedden meer suikers en meer koolhydraten. Beide hebben een grote invloed op je bloedsuikerwaardes. Stop je je daarmee vol dan kan het zijn dat je lichaam op een gegeven moment niet meer in staat is om de nodige insuline aan te maken. Is het mogelijk dat je lichaam niet meer gevoelig is voor de insuline die je maakt. Insuline is een hormoon dat helpt om de suiker uit de bloedbaan te halen en naar de cellen van je lichaam te vervoeren.

  1. Beweeg!

Beweeg regelmatig. Een blokje om, een wandeling door het bos, even in de tuin werken, de badkamer schrobben of gewoon regelmatig even opstaan.

Je lichaam wordt gevoeliger voor je eigen insuline. Je kweekt spieren en onderhoud je spieren. Als je beweegt, is er minder insuline nodig om je bloedsuikergehalte onder controle te houden.

  1. Drink voornamelijk water

Altijd voorradig in dit land. Je draait de kraan open en je hebt water. Voeg een smaakje toe; munt, gember, vers fruit, komkommer. Zet een fles in de koelkast en zorg dat je die leeg drinkt. Water is veel beter dan frisdrank, ook die light en zonder suiker. Het is zoals met die pakjes en die zakjes, er zitten altijd stoffen in die je helemaal niet nodig hebt. Daarnaast is het zo dat het drinken van water je bloedsuikerwaardes kan verlagen. Handig als je prediabetes of diabetes hebt.

  1. Probeer af te vallen

Als je diabetes type 2 wilt voorkomen is het goed als je wat gewicht verliest. Waarbij ik ook meteen opmerk dat afvallen als je prediabetes hebt niet gemakkelijk is. Zijn je bloedsuikerwaardes al verhoogd, dan is afvallen lastig. Maar het kan wel.

Opletten dat je minder koolhydraten en vet eet en wat meer bewegen, kan helpen. Maar voel je niet schuldig als het niet lukt.

Zoek een eetpatroon die je langdurig kunt volhouden. Het is van belang dat je eetgewoontes aanpast niet voor even maar voor het leven.

  1. Stop met roken

Roken is slecht voor je gezondheid. In een onderzoek werden mensen van middelbare leeftijd gevolgd nadat ze waren gestopt met roken. Roken hangt sterk samen met het risico op diabetes, vooral bij zware rokers. Stoppen blijkt na verloop van tijd te leiden tot een lager risico.

  1. Volg een koolhydraatarm dieet

Koolhydraten zijn een factor die veel invloed hebben op je bloedsuikerwaardes. Veel koolhydraten in je voeding kan er voor zorgen dat je je insuline aanmaak uitput. Koolhydraten, hierboven las je het al, zitten in ruime maten in voeding uit pakjes en zakjes. Let op de verpakking altijd op koolhydraten, waarvan suikers. Hoeveel zit er in, kies voor die verpakking waar het minste in zit.

Heb jij al diabetes type 2? Dan is het niet genoeg koolhydraatarm te eten. Jij moet dan uitzoeken welke koolhydraatarme gerechten de minste invloed hebben op je bloedsuikerwaardes.

  1. Let op portiegrootte

Grote porties vermijden als je het risico op diabetes type 2 wilt verkleinen, vooral als je al overgewicht hebt.

Voor sommige mensen is het lastig eten te laten staan. Zij krijgen geen signaal als hun maag vol is. Wennen aan een kleiner portie is dan aan te raden. Hoe? Door te eten van een kleiner bord, door het maken van kleinere porties.

Kook je gewone portie en bewaar de helft voor de volgende keer. Stop het in de vriezer.

  1. Vermijd een zittend bestaan

Zitten is het nieuwe roken, las ik ergens. En dat is waar. Tegenwoordig keert het tij een beetje.

Maar wees eens eerlijk. Ben jij 1 van die mensen die met de auto naar de winkel 2 straten verderop gaat? Dat is toch normaal. Mijn advies; ga aan de wandel of pak de fiets.

Wie heeft er nog een baan met grote fysieke activiteit? Het overgrote deel van de mensen die werken, zitten tijdens het werk. Wist je dat het al helpt om te staan aan een bureau. Om staand te vergaderen?

  1. Zorg voor vezels in je voeding

Om twee redenen:

  1. Vezels in je voeding helpen je bloedsuikerwaardes te stabiliseren.
  2. Vezels in je voeding helpen je je darmflora gezond te houden of te maken.

Kortom vezels verbeteren je gezondheid.

  1. Optimaliseer je vitamine D-niveau

Vitamine D is belangrijk voor de bloedsuikercontrole. Regelmatig vette vis eten en blootstelling aan zonlicht zorgt voor een toename van vitamine D in het bloed.

Tegenwoordig wordt bij mensen met diabetes type 2 de hoeveelheid vitamine D in bloed gemeten. Handig want als die aan de lage kant is, dan kun je extra nemen in de vorm van een pil.

  1. Minimaliseer je inname van bewerkt voedsel

Nog 1 keer, eet geen voeding gemaakt met pakjes en zakjes. Maar ook niet uit potten. Of van een fastfood keten.

Eet noten, groenten, fruit en andere plantaardige voeding. Maar ook vette vis, biologisch vlees en kip.

  1. Drink koffie of thee

Hiervoor bij punt 3 drink voornamelijk water. Koffie en thee worden gemaakt met water, maar er zit een smaakje aan. Tel de hoeveelheid koffie en thee op bij de hoeveelheid water. Zorg dat je 2 tot 3 liter op een dag drinkt.

Niet zo gek deze tips als je bedenkt dat je voor een groot gedeelte uit water bestaat. Water dat gebruikt wordt voor heel veel processen in je lichaam.

Koffie en thee bevatten antioxidanten genaamd polyfenolen, die bescherming kunnen geven tegen diabetes. Bovendien bevat groene thee een unieke antioxidant genaamd epigallocatechinegallaat (EGCG) en die stof blijkt de bloedsuikerafgifte uit de lever te verminderen en de insulinegevoeligheid te verhogen.

Need I say more?

  1. Overweeg het gebruik van natuurlijke kruiden en specerijen

Er zijn kruiden en specerijen waarvan gezegd wordt dat die kunnen bijdragen aan het verhogen van de insulinegevoeligheid en die er misschien voor kunnen zorgen dat je minder kans loopt op voortschrijdende diabetes. Baat het niet dan schaad het gebruik ook niet.

Kaneel, fenegriek, gember zijn een paar van die stoffen die dan genoemd worden. Maar er zijn er nog veel meer. Er wordt ook best veel over geschreven.

Google eens op ‘kruiden en specerijen als je diabetes hebt’ en je krijgt zo heel veel informatie.

Ik wens iedereen een leven zonder diabetes.

Toch diabetes type 2? Dan is grip op bloedsuikerwaardes belangrijk. Want met lagere bloedsuikerwaardes heb jij minder medicijnen nodig en minder kans op complicaties.

Heb jij hulp bij nodig bij die 13 punten of enkele van die punten? Of, als je diabetes type 2 hebt om grip te krijgen op bloedsuikerwaardes. Met of zonder diabetes type 2, neem contact met mij op. Laten wij samen aan de slag gaan voor een beter leven met of zonder diabetes type 2.

Stop diabetes type 2

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.