Algemene tips helpen niet, een persoonlijke aanpak wel

 

 

 

 

 

Algemene tips helpen niet, de volgende helpen dan ook niet.

‘Dieet tips om diabetes te managen’
‘Voedsel om te voorkomen dat er hoge bloedsuikerspiegels ontstaan’
‘/eten dat gewoon in je kast staat om je bloedsuikerspiegels drastisch te verlagen’

Een paar van de koppen die ik zag vanmorgen op het internet. Voor het eerst gediagnosticeerd met diabetes type 2, zou je denken dat zal ik doen. Het zal me helpen om mijn diabetes te managen.

Grip krijgen op bloedsuikerwaardes met algemene tips

Het zal niet werken! Je leest een ander artikel. Je probeert ook die tip. Nog steeds niet het resultaat dat je hoopt.

Als een Online Diabetes Coach, met type 2 diabetes, weet ik dat een algemene tip niet zal werken. Het kan een beetje helpen, maar nog steeds zul je geen grip krijgen op de bloedsuikerwaardes.

Ieder persoon, heeft een persoonlijke aanpak nodig

Jij bent uniek. Elke persoon zal een ander resultaat op de tips laten zien. Je hebt geen algemene tips nodig over voedsel of beweging of levensstijl. Jij hebt een zeer persoonlijk advies nodig. Zoals tijdens mijn 1op1 coaching.

Na 5 jaar proberen van alle tips die ik tegen kwam, realiseerde ik me; dit was niet de manier om mijn diabetes type 2 goed te managen. In die jaren kreeg ik meer en meer medicatie voorgeschreven, die een beetje en voor een korte tijd hielpen.

Toen begon ik een dagboek bij te houden

Elke dag heb ik genoteerd wat eet ik, op welk tijdstip, hoeveel, wat het voedsel aan koolhydraten, suiker, calorieën, vetten, vitamines, mineralen bevatte. Daarvoor gebruikte ik een app.

In het dagboek heb ik ook opgeschreven wat ik die dag deed. Deed ik het huishouden, ging ik voor een wandeling of een rondje op de fiets, ging ik naar de sportschool, enz.? Zelfs hoeveel uren ik sliep.

Ik heb al snel ook wat voor weer het was geregistreerd. Want al snel merkte ik schommelingen in de bloedsuikerspiegel bij warm weer.

En ik noteerde hoe ik me voelde; blij, verdrietig, ziek, fit, enz.

Conclusies uit het diabetes dagboek

Na ongeveer één jaar zag ik trends, overeenkomsten. Ik kon conclusies trekken. Als ik dat deed, dat eet, als het … weer was, mijn bloedsuikerspiegel op een bepaalde manier zou reageren.

Kortom, mijn conclusie; Houd een dagboek bij. Maandenlang, eerlijk zijn. Jij houd dat dagboek voor jezelf bij, om jezelf te helpen. Niet om iemand anders te behagen. Na een lange periode zul je weten hoe een goed leven met meer grip op diabetes er voor u uitziet.

Volgende keer zal ik het verhaal delen van een vrouw die op het punt stond dat zij insuline moest gaan spuiten

Ik heb haar geholpen dat te vermijden, zij ging geen insuline spuiten maar minder medicijnen gebruiken. Haar bloedsuikerwaardes daalden voor het eerst sinds de diagnose diabetes type 2.