Soms is diabetes type 2 ook gewoon heel erg. Soms?

soms is diabetes type 2 ook gewoon heel erg

Het hebben van diabetes type 2 is best wel erg

Diabetes type 2 heb je 24/7. Wil je grip op bloedsuikerwaardes dan ben je daar heel veel mee bezig. Zeker als je nog uit moet zoeken hoe je grip krijgt op die bloedsuikers.

Naar mijn mening is het nog steeds zo dat de behandeling meestal bestaat uit het voorschrijven van medicijnen. Stijgen de waardes, dan nog maar wat medicijnen er bij.

Maar lekker leven met diabetes type 2 is mogelijk

Maar dan heb je voeding nodig die voedt en niet alleen maar vult. Een leefstijl die helpt grip te krijgen op je bloedsuikerwaardes.

De overheid en gezonde voeding

Laat de Minister van Voedsel regie nemen bij een gezondere productie van ons eten. Bij het toegankelijk maken van gezonde voedsel. Door het samenwerken met producenten zodat zij een goede prijs krijgen voor goede voeding en iedereen voor een redelijk bedrag gezonde voeding kan kopen. Geen reclame voor Coca-Cola maar voor groenten en fruit.

Met gezonde voeding kun je namelijk je diabetes en je gezondheid beïnvloeden

Gezonde voeding is niet voor iedereen een optie.

  • Of men kan het niet betalen, nee nu niet denken dat is niet waar.
  • Daarnaast is het een feit dat mensen niet de kennis hebben en weten wat gezonde voeding is.
Niet iedereen kan gezonde voeding betalen

Feit is dat als men van een klein budget rond moet komen er meer aanbiedingen zijn voor voeding die minder gezond is, dan aanbiedingen voor verse groenten en fruit. Kijk maar eens naar de aanbiedingen van de supermarkten deze week.

Hieraan kan ik niets doen, maar misschien een Minister van Voedsel wel.

Daarnaast maak ik mij zorgen over de invloed van de voedselproducenten

Suiker wordt nog steeds heftig gepromoot. Het is als met de sigaretten eind vorige eeuw. Er is nu nog geen waarschuwing op producten waar suiker, in welke vorm dan ook, in zit. “Dit product kan op de lange duur uw gezondheid schaden”.

Het tweede, kennis over wat gezonde voeding is, is iets waar ik wel iets kan doen.

Kennis over gezonde voeding

Ik werk met mensen met diabetes type 2 aan de kennis wat voeding met de bloedsuikers doet. Ik laat in mijn coaching leefstijl, voeding en beweging uitgebreid aan bod komen.

Wij nemen kleine stapjes om uiteindelijk het afgesproken doel te bereiken. Kleine stapjes zorgt er bovendien voor dat de motivatie blijft.

Ik geef ook vaak het advies om verse, zelf gemaakte, gerechten in te vriezen. Vaak is het zo dat de bloedsuikerwaardes dan minder stijgen. Zelfs bij pastagerechten, die vaak worden afgeraden.

Diepvries; goed idee als je diabetes type 2 hebt

Kies voor diepgevroren groenten zonder saus en dressing. Dus geen spinazie a la crème, want dan krijg je extra vet en zout binnen. Door een keer extra het etiket op de verpakking te checken weet je het zo.

Let op dat er geen suiker is toegevoegd. Vaak wordt dit gedaan bij groente en fruit in blik of pot. Goed nieuws: vanaf zomer 2018 bevatten zomergroenten in blik geen extra suiker meer.

Kijk of er op en in de verpakking geen grote ijskristallen zitten. Grote ijskristallen verraden dat het product al eerder ontdooid is geweest.

Vries je diepvriesgroente en -fruit thuis zo snel mogelijk in.

Kook diepvriesgroenten zo kort mogelijk. Voedingsstoffen die oplossen in water gaan namelijk verloren tijdens het koken. Gebruik daarom zo min mogelijk water en kook ze niet langer dan nodig. Sommige groenten, zoals sperziebonen en doperwten, zijn klaar zodra het water kookt.

1op1 coaching als je diabetes type 2 hebt

Op de pagina Grip op bloedsuikerwaardes is hier meer over terug te vinden.

Wist je dat een eerste gesprek gratis is? Heb jij diabetes type 2, neem eens contact met mij op voor een gratis telefoongesprek. Laat mij je direct tips geven voor meer grip op bloedsuikerwaardes.

Nog even terug naar gezonde voeding. Een recept voor een gezond gerecht.

Courgettewraps met zalm

Voor 2 personen

Ingrediënten

  • 400 gram courgette
  • 2 eieren
  • 100 gram havermeel
  • 200 gram zalm
  • handje veldsla
  • snufje peper en zout

Bereidingswijze

Rasp de courgette in dunne slierten. Meng de eieren, de courgette en het havermeel.

Je kunt makkelijk zelf havermeel maken door havermout kort te blenden tot meel. Voeg aan het courgettemengsel een beetje peper en zout toe en bak het kort in de pan. Is je wrap klaar, beleg het dan met veldsla en zalm.

Daar mag dan ook best nog wat mayonaise of knoflooksaus op.

 

Vragen over gezond leven met diabetes type 2? Stuur mij een email met die vragen. Klik op email. Ik geef zo snel mogelijk antwoord.

Of stel je vraag onder deze blog.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.